מירי יעקב גביש - חברת עורכי דין ונוטריון
Google ג גוגל
4.8
מבוסס על 99 ביקורות
js_loader
לייעוץ חייגו
050-809-2965

עורך דין הסכם ממון – איך לבחור את עורך הדין המתאים עבורכם?

עורך דין הסכם ממון

הסכם ממון הוא נושא העולה פעמים רבות בשיחות לפני החתונה, לפעמים אחריה או במצב של בני זוג המוגדרים או שאינם מוגדרים רשמית כידועים בציבור, והוא עלול ליצור מצב רגיש ומחלוקות בין הצדדים. כדי להבטיח שיח נעים ומכבד ויצירת הסכם המתאים לשני הצדדים חשוב לפנות לעורך דין הסכם מממון מומחה, שילווה אתכם משלב החשיבה המשותפת, עבור בשלב החשיבה האישית כל צד כשלעצמו ועד לרגע החתימה. מהו התוכן של הסכם ממון, מדוע עורכים הסכם כזה ומהם החששות העולים בדרך? בואו נדבר על כל מה שחשוב לדעת בנושא.

 

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך משפטי המגדיר את חלוקת הרכוש של בני הזוג במקרה של פרידה או גירושים. בדרך כלל מביאים בחשבון בהסכם זה את הרכוש שהיה לכל צד לפני תחילת הזוגיות, והוא מסדיר את עניין החלוקה של כל הממון (כסף נזיל וגם נכסים או רכוש בעלי ערך כספי או רגשי) שהזוג צבר יחד במהלך הזוגיות. לא כל הזוגות בוחרים ליצור הסכם שכזה מסיבות שונות, אך אלו שבוחרים ליצור הסכם כזה יכולים ליצור אותו לפני החתונה, אחריה או כשהזוג נרשם כידועים בציבור. הסכם שכזה יכול לעזור לזוג להימנע מפנייה לייצוג בבית משפט במקרה של פרידה או סכסוך.

 

נושאים להסדרה בהסכם ממון

יש נושאים רבים הניתנים להסדרה בהסכם ממון. כל זוג יכול לבחור להכניס להסכם את אלו הרלוונטיים לבני הזוג. הנושאים הפופולריים להסדרה הם חלוקת הרכוש שכל צד הביא איתו לזוגיות (למשל דירה שאחד הצדדים רכש או קיבל עוד לפני החתונה) וחלוקת כל הממון שהזוג צבר יחד במהלך הזוגיות או הנישואים. פרט לכך אפשר להגדיר גם את ענייני הזכויות של כל צד במקרה של פטירת הצד השני, חובות שיש לכל אחד מהצדדים, מתנות, ירושות, עסקים ועוד.

 

הסיבות לעריכת הסכם ממון על ידי עורך דין

יש סיבות רבות המובילות זוגות בשלבים שונים של הקשר להתחיל תהליך של ניסוח הסכם ממון. הינה כמה מהסיבות הבולטות:

  • מניעת מחלוקות בין בני הזוג – למרות שעצם העיסוק ביצירת ההסכם עצמו עלול להיות מוקד למחלוקת בין בני הזוג, אחת מהמטרות העיקריות בגללן זוגות יפנו ליצירת הסכם כזה היא למניעת סכסוכים בעתיד. בני זוג לא רוצים לחשוב על יום שבו הם ימצאו עצמם מתגרשים, אבל ניסוח חוזה משפטי המטפל מראש בכל עניין כלכלי שהזוג יכול להיתקל בו במקרה שהם אכן יצטרכו להפריד כוחות ולהפוך את התהליך לקל, פשוט ומכבד יותר.
  • הגנה על רכוש ויצירת ביטחון כלכלי – הסכם ממון הוא הדרך של כל אחד מהצדדים להבטיח שחלוקת הרכוש במקרה תאורטי של פרידה תהיה הוגנת ככל האפשר. ההסכם יכול לקבוע מראש למשל שמירה על הרכוש שכל צד הביא איתו לקשר וחלוקה שוויונית של הרכוש שנצבר יחד, וכל אחד מהצדדים יוכל לדעת איך העתיד הכלכלי שלו ייראה.
  • תוקף משפטי להחלטות חשובות – הסכם ממון הוא בעל תוקף משפטי לאחר חתימתו, כאשר קיימות דרכים להקנות תוקף להסכם, תלוי כוונה להינשא אחרי חתימתו או לא. הסכם ממון יכול לעזור להסדיר עניינים בירוקרטיים בהמשך הדרך, למשל הזכויות של כל צד בניהול עסק משותף, עריכת ייפוי כוח מתמשך או ענייני ירושה במקרה של מוות.
 

מתי כדאי לערוך הסכם ממון?

הסכם ממון הוא מסמך שכל זוג יכול ליצור כדי ליהנות מהיתרונות שהוא מספק. עם זאת- קיימים כמקרים שבהם ההמלצה לערוך אותו הופכת משמעותית יותר:

  • זוגות עם פערים כלכליים – כשיש פערים כלכליים ניכרים בין בני הזוג, למשל החזקה בנכס או בחסכונות בהיקף רחב, ההמלצה היא ליצור הסכם ממון הוגן לשני הצדדים כדי למנוע סכסוכים במקרה של פרידה. אם הסטטוס הכלכלי משתנה במהלך הזוגיות, למשל זכייה בלוטו או קבלת ירושה, מומלץ לערוך הסכם ממון אם אין כזה, והוא אינטרס של שני הצדדים ולא רק של הצד שמצבו הכלכלי טוב יותר
  • זוגות שיש להם ילדים מנישואים קודמים – בהסכם ממון אפשר להסדיר את ענייני חלוקת הרכוש בקרב הילדים ואת הזכויות שלהם. כשיש ילדים מנישואים קודמים בתמונה ומומלץ לעשות זאת כדי להימנע מסכסוכים בין בני הזוג ובין הילדים עצמם.
  • זוגות המעוניינים בחלוקה השונה ממה שנקבע בחוק – הסכם ממון הוא רלוונטי במיוחד לזוגות המעוניינים ליצור חלוקה השונה ממה שנקבע בחוק, למשל חלוקת הזכויות בעסק.

ההמלצה הגורפת היא לערוך את ההסכם לפני החתונה/ הגדרה כידועים בציבור, כדי להימנע מאי נעימויות ולנצל את האהבה והקרבה בין בני הזוג כדי להפוך את התהליך למכבד. עם זאת, אפשר לערוך את ההסכם גם לאחר החתונה או לאחר החתימה על סטטוס ידועים בציבור. כמובן, חשוב לבחור את עורך הדין המתאים ביותר למצב הספציפי שלכם – עוד על טיפים לבחירת איש המקצוע הנכון בהמשך.

 

החששות מעריכת הסכם ממון

קיימים לא מעט חששות העלולים לנבוע מהתהליך של עריכת הסכם ממון ואפילו מהעלאת הנושא בשיחת חולין. אחד החששות הבולטים המופיעים בתחילת השיח על הסכם שכזה הוא חוסר האמון של מי שהציע את הרעיון בקשר הזוגי. מדוע הוא מעוניין לחתום על הסכם כזה? האם הוא חושב שהזוג עומד לפני פרידה? האם הוא לא סומך על בן או בת הזוג שישמרו על הגינות וכבוד ביניהם? שאלות אלו הן כמובן לגיטימיות, אך במקרים רבים התשובה עליהן היא שלילית וההצעה ליצירת ההסכם נובעת דווקא מהרצון לשמור על כבוד ואהבה בין הצדדים גם בתקופות קשות יותר.

יש מי שחוששים שחתימת ההסכם תהפוך את הזוגיות לעסקית יותר ולרומנטית פחות, יש מי שנמנעים לדבר על נושאים כלכליים ולכן השיח על הסכם ממון מביך או מלחיץ אותם, ויש מי שחוששים מהלחץ החברתי ומהתגובות של הסובבים אותם כשהם ישמעו שהם עומדים ליצור הסכם כזה. כל החששות האלו הם לגיטימיים, אך חשוב לזכור שעריכת הסכם ממון יכולה לחזק את הקשר בין בני הזוג וליצור אמון וביטחון ביניהם, וכמובן בחירת עורך הדין הנכון יכולה להפוך את התהליך למלחיץ פחות ולהבטיח שכל הצדדים יקבלו את מה שמגיע להם.

 

חשיבות הבחירה של עורך דין הסכם ממון מומחה

אחד השלבים החשובים ביצירת הסכם הממון המתאים ביותר עבורכם הוא בחירה בעורך הדין שילווה אתכם לאורך כל הדרך. אתם יכולים למצוא נוסח סטנדרטי להסכם ממון בחיפוש קצר באינטרנט, אבל ממש לא בטוח שהסעיפים הנמצאים בו יתאימו לכם, ולכן כדאי לפנות לאיש מקצוע מומחה ומנוסה שיעזור לכם להגיע לעמק השווה בכל סעיף. בחירת עורך הדין היא קריטית ביותר כיוון שהוא יוכל לסייע לכם להתמודד בהצלחה עם כל המכשולים שאתם עלולים להיתקל בהם בדרך, לגשר ביניכם וליצור סביבה מכבדת שבה תוכלו לתת אמון בכל הגורמים (בן או בת הזוג וגם איש המקצוע) כדי להגיע להסכם המקובל על שני הצדדים.

 

דגשים לבחירת עורך דין הסכם ממון

הינה כמה דגשים שכדאי לכם להביא בחשבון בתהליך החיפוש של עורך הדין המתאים לחתימת ההסכם:

  • ניסיון מעשי ומומחיות – לא כל עורך דין מומחה ומנוסה בעריכת הסכמי ממון, ולכן בראש ובראשונה חשוב שתמצאו את איש המקצוע שיש לו ידע וניסיון בנושא. בדקו את האתר האישי שלו, בקשו המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם ואפילו פנו אליו כדי לשמוע ממקור ראשון על הניסיון והידע שלו
  • בחירה משותפת בעורך דין אובייקטיבי – מומלץ שלא לפנות לעורך דין שהוא חבר של המשפחה או של אחד הצדדים כדי להימנע מניגודי אינטרסים ולהבטיח ניטרליות ואובייקטיביות. אם אתם מחליטים ששני הצדדים ייעזרו בעורך דין אחד (במקום פנייה של כל אחד מהצדדים לעורך דין מטעמו), חשוב מאוד שתבחרו יחד את עורך הדין כדי להגיע להסכמות עוד לפני שהתחלתם לדבר על החוזה
  • מומלץ להיעזר בעורך דין אחד בלבד – יש זוגות המחליטים שכל אחד מהצדדים יפנה בעצמו לעורך דין מטעמו, אך מצב שכזה עלול ליצור קיטוב דעות ולהפוך את תהליך היצירה של החוזה למסובך יותר. פנייה לעורך דין אחד (שהוא גם אובייקטיבי) יאפשר לכם לשמור על האינטרסים של שני הצדדים בקלות רבה יותר ולהימנע מפילוגים וקיצוניות העלולים לעכב את יצירת ההסכם
  • שבו לשיחה עם עורך הדין לפני שאתם ניגשים לעניינים – מומלץ לשוחח עם עורך הדין בטלפון או בפגישה פנים אל פנים עוד לפני שאתם מתחילים את תהליך היצירה של ההסכם כדי להתרשם מאופיו של איש המקצוע ומההתנהגות שלו. זוהי ההזדמנות שלכם לשאול אותו שאלות מקדימות ולהתרשם מהמקצועיות שלו, מהזמינות שלו אליכם, מהסבלנות שיש לו גם לשאלות הפשוטות ביותר ולראות אם הוא מתנהל איתכם בשקיפות ובאמינות.
 

לסיכום

הסכם ממון הוא מסמך משפטי שיכול למנוע מהזוג החותם עליו בעיות וקשיים בעתיד. בחירת עורך הדין המתאים לניסוח ההסכם היא חשובה לא פחות מהסעיפים הנמצאים בו. משרדנו מספק שירותים מקצועיים בתחום הסכמי הממון, ייצוג בבתי משפט ועוד, ואתם מוזמנים ליצור קשר לקבלת ייעוץ מקצועי וליווי לאורך כל הדרך. אתם מוזמנים לקרוא באתר שלנו עוד מידע חשוב על מה זה ייפוי כוח מתמשך, סדר הפעולות הנכון בתהליך רכישת דירה, ענייני צוואה ועוד נושאים חשובים בתחומי המקרקעין, הירושה ושירותי נוטריון.

חזרה לחלק ספציפי במאמר:

מירי יעקב גביש
מירי יעקב גביש

בעלת תואר ראשון במשפטים מאוניברסיטת בר-אילן ותואר שני במינהל עסקים. מגשרת, אדריכלית פנים, בוגרת הפרקליטות הצבאית, חברה בוועדת מקרקעין ובוועדת צבא וביטחון של לשכת עורכי הדין.

עוד באותו נושא
יצירת קשר
הוואטספ שלנו:

053-7127018

טלפון נייד:

053-7127018

כתובת דוא"ל:

[email protected]

טלפון משרד:

050-8092965

רחוב ירושלים 39 ,מגדל A ,קומה 9 ,קניון קריית אונו

a3
עו"ד מירי יעקב גביש
מחובר/ת
למעבר מהיר לשיחת ווטאסאפ עם מירי >>