העברת זכויות בטאבו היא שלב חשוב בעולם המקרקעין, המבטיח שהבעלות על הנכס תהיה חוקית ומונע סכסוכים עתידיים. רישום הזכויות בצורה מסודרת ומאומתת מאפשר לבעלי נכסים להוכיח את בעלותם על הנכס, מה שיכול לשמש אותם אם הם יצטרכו לפנות להליכים משפטיים כאלו ואחרים. רישום זכויות בטאבו הוא גם תנאי הכרחי למגוון פעולות נוספות כמו קבלת משכנתאות, מכירה או השכרה של נכסים ועוד. כדי שתוכלו לצלוח את התהליך ולהבין במה הוא כרוך, מה עליכם להכין ומה חשוב לדעת, אספנו לכם את כל הפרטים החשובים כאן.
העברת זכויות בטאבו: מה זה ולמה זה חשוב?
כשמוכרים או קונים נכס לא מספיק לחתום על חוזה רכישה, וכחלק מכל תהליך קניית דירה יש גם לרשום את הזכויות על הנכס בטאבו, והוא תהליך חשוב והכרחי להשלמת עסקאות נדל"ן. הטאבו, המוכר גם כלשכת רישום המקרקעין, הוא המקום שבו רושמים זכויות של נכסים כמו דירות, משרדים או נכסים מסחריים, מה שנותן גושפנקא לכך שהנכס שייך לרוכש, ומאפשר לוודא שאין בעיות משפטיות או אחרות שיעכבו את העסקה.
החשיבות של העברת הזכויות בטאבו
העברת הזכויות בטאבו חשובה מכמה סיבות:
- הגנה על זכויות הרוכש – הרישום בטאבו מספק תעודת בעלות רשמית, המגינה על הרוכש מפני תביעות עתידיות על הנכס
- מניעת בעיות משפטיות – העברת זכויות בטאבו מסייעת למנוע בעיות משפטיות בהמשך, כמו תביעות מצד בעלי זכויות קודמים או בעיות עם חובות של המוכר
- יכולת למכור או להוריש את הנכס – אי אפשר למכור או להוריש נכס שאינו רשום בטאבו. לאחר העברת זכויות בטאבו תיתכן ירושה של הנכס בעתיד
- מימון בנקאי – רישום בטאבו חשוב גם בעת הגשת בקשות להלוואות או משכנתאות, שכן מדובר בתנאי של הבנקים
רישום זכויות בטאבו בלשכת רישום מקרקעין
לאחר העברת זכויות בטאבו, כל אדם יכול לבדוק את המידע הקיים ולאשר את זהותם של הבעלים הנוכחיים, קיומן של משכנתאות או עיקולים ועוד. התהליך של רישום זכויות במקרקעין מחייב לאסוף את כל המסמכים הנדרשים לרישום, למשל שטרי מכר, אישורי מס (כמו אישור מס רכישה), אישור מהעירייה על תשלום חובות, ואישורי היטל השבחה אם יש צורך.
את המסמכים המוכנים יש להגיש ללשכת רישום המקרקעין המתאימה, שם הבקשה תיבדק ויוחלט אם אפשר לרשום את הזכויות על שם הרוכש. כמובן שבכל תהליך רישום זכויות בטאבו יש לשלם אגרות שונות, בהתאם לנדרש, ולאחר שהבקשה אושרה הזכויות יירשמו באופן רשמי בטאבו, והבעלים החדשים יקבלו אישור על כך.
עם השלמת הרישום אפשר לקבל תעודת בעלות, שהיא הוכחה חוקית לכך שהנכס רשום על שם הרוכש.
רישום נכס בטאבו: מה חשוב לדעת?
אפשר לרשום נכס בטאבו או להעביר זכויות ברשות מקרקעי ישראל או בחברה משכנת רק לאחר שהקונה שילם את כל הסכום בעבורו, כך שיש לו חזקה בנכס שרכש. לאחר התשלום האחרון, עורך דין מטעם המוכר מעביר את כל המסמכים והאישורים הנדרשים ישירות אל עורך הדין של הקונה, כדי שיוכל לרשום את הנכס על שמו.
אם אינכם בטוחים מה לעשות ומהם השלבים הנדרשים, תמיד תוכלו לקבל מידע קריטי לרוכשי דירות אצל גורמים מוסמכים המתמחים ברישום זכויות בטאבו ובתהליכי מכירת דירה בפרט. באתר של עו"ד מירי יעקב גביש תוכלו למצוא את כל המידע שאתם צריכים, ונשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה או בעיה.
רישום זכויות ברשות מקרקעי ישראל: איך זה מתבצע?
רישום זכויות במקרקעין ברשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הוא תהליך חשוב, שבכוחו להבטיח שתהיה הכרה משפטית בזכויות על הנכס. לפני הגשת הבקשה יש לאסוף את כל המסמכים הנדרשים:
- טופס בקשה להעברת זכויות – יש למלא טופס זה כשהוא חתום על ידי כל הצדדים לעסקה, ולאמת את החתימות על ידי עורך דין
- צילום תעודת זהות – יש לצרף צילומי תעודת זהות של כל הצדדים לעסקה עם אישור "העתק נאמן למקור" שניתן על ידי עורך דין
- הסכם המכר – יש להציג עותק של ההסכם או צילום מאומת שלו
- ייפוי כוח – אם הבקשה מוגשת באמצעות עורך דין, יש לכלול גם עותק של ייפוי כוח
הגשת הבקשה מתבצעת בלשכת רמ"י, וחשוב לשים לב שהמסמכים יוגשו בצורה מסודרת ובלי חוסרים. יש להקפיד על פרטים מדויקים, שכן טעויות עלולות לעכב את התהליך. לאחר הגשת הבקשה, ברמ"י יבדקו את המסמכים. תהליך זה יכול לקחת זמן, ואם כל המסמכים תקינים יתקבל אישור על העברת הזכויות, המוכיח את הבעלות החוקית על הנכס.
רישום זכויות בחברה משכנת: מהו התהליך?
אפשר לבצע העברת זכויות גם ברמ"י (רשות מקרקעי ישראל) או בחברה משכנת, שהיא חברה הממונה על רישום של בעלי הזכויות במקרקעין כשאין אפשרות לרשום את הנכס בטאבו מסיבה כזו או אחרת. חברה משכנת פועלת למעשה כמעין טאבו פרטי, והיא מנהלת את רישום הזכויות בפרויקטים מסוימים, את העיקולים, המשכנתאות וכן פרטים נוספים אחרים.
במסגרת התהליך החברה תשלח לשני הצדדים בעסקה את המסמכים הנדרשים, ואת רשימת האישורים שעליהם להנפיק כתנאי לרשימת הזכויות בספריה. לאחר העברת כל המסמכים לחברה, היא תפנה למנהל על מנת שיסב את זכויות החכירה מהמוכר לקונה, ובעת קבלת האישור מהמנהל החברה תנפיק אישור זכויות, המעיד כי הזכויות עברו מהמוכר לקונה חדש במנהל ובספרים של החברה, וכשיגיע הזמן לרשום את הזכויות בטאבו הקונה הוא זה שירשם כבעל הזכויות.
תמיד כדאי לבדוק את הנושא לעומק עם גורמי מקצוע בתחום עריכת הדין, כדי להימנע מטעויות נפוצות של רוכשי דירה ולהבטיח לעצמכם מידה גבוהה של שקט נפשי.
אישור מס שבח
מס שבח מוטל על הרווח שנוצר מהמכירה של נכס, בעקבות ההפרש בין מחיר המכירה למחיר הרכישה, כשקיימת אפשרות להפחית עלויות מסוימות (כמו עלויות על שיפוצים או הוצאות אחרות) מהסכום הכולל.
אישור מס שבח נדרש בכמה שלבים בתהליך מכירת הנכס:
- לצורך רישום בטאבו – כשמבצעים העברת זכויות בנכס בלשכת רישום המקרקעין, יש להגיע עם אישור מס שבח כדי להבטיח שהמוכר עמד בחובותיו. בלי האישור לא יתבצע רישום
- לצורך קבלת אישורים נוספים – פעמים רבות יהיה עליכם להציג אישור מס שבח כדי לקבל אישורים נוספים
כדי לקבל אישור מס שבח המוכר נדרש להגיש דוח מס שבח למס הכנסה, הכולל את כל הפרטים הרלוונטיים לגבי הנכס כמו מחיר הרכישה, מחיר המכירה וכל הוצאה אחרת הקשורה לעסקה. לאחר בחינת הדוח, במס הכנסה יחשבו את סכום מס השבח שעל המוכר לשלם, ולאחר תשלום המס והגשת כל המסמכים הנדרשים מס הכנסה ישלח למוכר את האישור.
חשוב להקפיד על הגשת הדוח בזמן, משום שהגשת הדוח באיחור עלולה לגרור קנסות ועיכובים בתהליך מכירת הנכס. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון או עורך דין המתמחה במיסוי מקרקעין, כדי להבטיח שהכול יתנהל בצורה חלקה. יש לוודא שכל המסמכים שמוגשים מדויקים ומלאים כדי למנוע בעיות בתהליך קבלת האישור.
השירותים שעורך דין מקרקעין מספק בתחום רישום זכויות בטאבו
רישום זכויות בטאבו הוא שלב חשוב בכל עסקת נדל"ן, שיהפוך את הקונים לבעלים החוקיים בנכס במרשם המקרקעין. עורך דין מקרקעין ממלא תפקיד מרכזי בתהליך זה, ומספק מגוון רחב של שירותים כדי להבטיח שהרישום יתבצע בצורה תקינה ומדויקת:
- בדיקת הזכויות בנכס – עורך הדין בודק את מצב הזכויות של הנכס מבחינה משפטית, מוודא שהנכס רשום כדין בטאבו, ושהבעלים הנוכחי הוא זה שמורשה לבצע את העסקה
- ליווי בתהליך העברת הזכויות – עורך הדין מלווה את התהליך של העברת זכויות בטאבו, כולל הכנה ואימות של כל המסמכים וההתנהלות מול הרשויות
- טיפול במקרים מיוחדים – אם יש בעיות כלשהן כמו עיקולים, חובות ועוד, עורך הדין יפעל כדי לפתור אותן ויגיש את כל הבקשות הנדרשות כדי להסיר אותן מהדרך
- ייצוג מול רשויות החוק – עורך דין מייצג את הלקוח מול הרשויות השונות כמו רשות המקרקעין, הטאבו והעירייה או המועצה לצורך קבלת אישורים
- ייעוץ מס – עורך הדין מספק ייעוץ גם להיבטי המיסוי הנלווים לעסקת הנדל"ן, למשל מס רכישה ומס שבח, הגשת בקשות לקבלת פטור ממס ועוד
סיכום
כדי להבין את כל השלבים הכרוכים ברכישת נכס חשוב לדעת את כל הפרטים החשובים בנושא, ואנחנו ממליצים לכם לעיין במדריך לקניית דירה שבאתר לפני שתצאו להרפתקה הגדולה בחייכם.
רישום זכויות בטאבו הוא שלב חשוב בכל עסקת מקרקעין, ועורך דין מקרקעין ממלא תפקיד מפתח בתהליך זה, ומאפשר לכם להבין כיצד להתנהל על הצד הטוב ביותר. באמצעות ליווי מא' עד ת', הכנת כל המסמכים, ייצוג מול רשויות החוק ומתן ייעוץ, עורך הדין מבטיח שהכול יתנהל בצורה חוקית ובטוחה. בחירה בעורך דין מנוסה תבטיח שתקבלו את כל ההגנה המשפטית הנדרשת ותוכלו להימנע מבעיות עתידיות.
לקבלת ייעוץ מטעם עורך דין ונוטריון מקצועי בתחום הנדל"ן והמקרקעין, צרו קשר עוד היום.